vineri, 1 februarie 2013

,,Orasul meu,familia mea" si ,,Balul strabunicilor''



Zilele acestea la  Biblioteca Judeteana Braila,s-a desfasurat o actiune extrem de frumoasa.,,Orasul meu,familia mea''. Corina Ciuraru ,o doamna extrem de inimoasa a fost sufletul organizarii.
Au fost expuse colaje cu fotografii mai vechi de 20 de ani reprezentand orasul nostru ,cu oamenii lui,cu viata lui...cu bucuriile si necazurile..
A fost o intalnire emotionanta cu Braila  peste care au trecut anii...Cei tineri au privit cu multa curiozitate,iar adultii cu nostalgie...Felicitari organizatorilor,a fost o lectie de istorie !



 Centrul local Braila Cercetasii Romaniei  a fost si el prezent la aceasta actiune.
Doamna Miler Cornelia, liderul cercetasilor,a propus pentru viitor un concurs dedicat genealogiilor unde fiecare participant isi va prezenta arborele genealogic.Super! E cazul deja sa umblam in lada cu amintiri a bunicilor ...

Deosebita a fost prezentarea Mariei Duna,cercetasa noastra draga,
care a prezentat proiectul ,,Balul Strabunicilor''

Iata  ce spune Maria Duna

Concursul Bibliotecii Județene ”Panait Istrati” Brăila mi-a dat posibilitatea să trăiesc pentru puțin timp, cu ajutorul fotografiilor și a poveștilor spuse de bunica mea Petrica Zoica Dună, auzite și  de ea de la părinți,  într-o perioadă bogată și frumoasă: perioada interbelică.
Multe din cele auzite s-au pierdut sau au fost distruse de orânduiri primite ”cadou” după cel de-al doilea Război Mondial.


Am adunat materiale despre viața rurală din zona Șuțești-Gradiștea, comune în care pe lângă moșia prințului Șuțu exista o viață mondenă presărată cu nenumărate baluri. Desigur atmosfera era asigurată de cântece și obiceiuri, datorită unui mare număr de rromi muzicanți-lăutari. Ceea ce m-a impresionat era modul în care se desfășurau balurile: domnișoarele aveau carnete cu numere de ordine pentru cavalerii care se înscriau cu câte o carte poștală pe lista dansurilor. Desigur atunci când doreau să-i acorde o atenție deosebită domnișoarei cartea poștală era plină de versuri de amor:
”Câte stele sunt pe cer, de...toate pier
Numai luna și cu o stea știe de iubita mea
și eu cu ea....”
 sau
 duna1
Domnișoarele erau însoțite întodeauna de mămici sau mătuși care le păzeau să nu facă ceva necuviincios, faptă ce ar putea păta onoarea familiei.
”Te iubesc, îți jur credință,
 martor mi-e Dumnezeu și toată viața.
Cu recunoștință îți ofer numele meu...!”
 duna2

”Multe uită omul în lume, multe am uitat și eu
Dar să te uit pe tine mie îmi vine foarte greu.”
 duna3

La sfârșit era aleasă ”Regina balului” cea care a adunat mai multe căți poștale, fiind încununată. Acest fapt reprezenta o mare mândrie pentru familie.
  duna4
Străbunica mea Jenica Ciupitu, căreia i-au aparținut aceste cărți poștale, a fost aleasă de câteva ori regina balului. Și datorită acestui fapt s-a măritat cu Petrea Dună inspector fiscal, în anii ’30, acesta Străbunicul  a avut un scris impecabil și în timpul războiului a ocupat funcția de ordonanță.
duna5
E mult de atunci, dar ne-au rămas amintiri.
duna6
Mi-a plăcut mult tema, m-am simțit de parcă am călătorit în timp!

FELICITARI MARIA !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu